Skapa karaktär

Här finns all information om hur du skapar en karaktär och anmäler dig till lajvet.

För vana spelare (en mycket kortfattad beskrivning)

1. Välj namn, koncept, klan, ålder och generation.
2. Titta på tabellen längst ned på sidan för att se vad du har i vilja och blod, samt hur många poäng du har att lägga på förmågor.
3. Välj förmågor och din humanity.
4. Skriv en bakgrund till din karaktär och maila karaktären till nattkyla@gmail.com för godkännande. Skicka gärna med en bild som kan representera din karaktär på hemsidan.

Valfritt! Om du vill så kan du lägga till Merits & Flaws på din karaktär. Glöm inte att skriva med dem i din karaktärsbeskrivning om du väljer att ha några. Du kan hitta en lång, lång radda här.

Svar från spelledningen kommer inom ett par dagar!


För nybörjare (en mer utförlig beskrivning)

1. Välj ett namn till din karaktär. Tänk på att inte ta ett namn på en känd person, samt att anpassa namnet efter vilken tid och vilket land din karaktär kommer ifrån.
2. Välj ett koncept för din karaktär, det vill säga ett eller ett par ord som beskriver grundidén till vem din karaktär är. Till exempel "Uttråkad bråkstake" eller "Forskare".
3. Välj vilken klan du vill spela i. Om du vill spela en klan som inte är Gangrel eller med i Camarillan kontakta du spelledningen. Vi är öppna för förslag och godkänner karaktärer till de flesta klaner om du har en bra idé.
4. Välj ålder och generation. Tänk på att det är lättare att få en ung karaktär av hög generation godkänd, än en gammal av låg generation.
5. Titta på tabellen längst ned på sidan och se vad du har i vilja och blodspoäng, samt hur många poäng du har att spendera på förmågor. En nivå av en förmåga kostar ett poäng, två nivåer två poäng och så vidare. Med god motivation i bakgrunden kan karaktären få ha andra förmågor än de tre grundförmågorna för klanen.
6. Bestäm hur mycket din karaktär har i humanity, det vill säga hur mycket mänsklighet den har kvar. Vanligt är att människor ligger på 7 i humanity och invigda börjar i regel på nivå 6. En närmare beskrivning finns längre ned på sidan.
7. Skriv en kort bakgrund (en beskrivning av hur din karaktärs liv varit, vad den har gjort och hur den är till personligheten) till din karaktär. Beskrivningen kan vara hur lång eller kort du vill, men om du skall spela en karaktär som har lite fler år på nacken behövs så klart en längre bakgrund för att få karaktären godkänd. Skicka gärna med ett fotografi som kan representera din karaktär på hemsidan, om du inte har någon kan vi fixa en i efterhand. Maila in hela karaktärsbeskrivningen med siffror och bakgrund till nattkyla@gmail.com.

Svar från spelledningen kommer inom ett par dagar!



Humanity/Mänsklighet

I en värld av mörker kämpar man för att behålla din lilla mänsklighet man har kvar. Om en karaktär gör någonting som går emot dess moral så kan den förlora humanity under lajvets gång. Detta bestäms av spelaren eller spelledningen.
En del karaktärer utanför Camarillan har i stället Vägar/Paths som de följer, om du skall spela en mer ovanlig karaktär så kommer du att få mer information om det i kontakt med spelledningen.

Humanity 10-8 - Besläktade med så här hög humanity är mer mänskliga än människor. De har en mycket hög moral och tar avstånd från att dricka blod annat än om de verkligen måste. Helst försöker de hitta andra sätt än att dricka från människor över huvud taget. De är helgonlikt emot allting som kan anses som moraliskt dåligt: oärlighet, våld, stöld, inbrott och så vidare.
Humanity 7 - De flesta människor ligger på humanity 7. En besläktad med den här nivån av humanity är alltså ungefär som en vanlig människa. Det går dem emot att skada någon annan och de anser att det är fel att stjäla, men ibland är ju hastighetsbegränsningen i trafiken ingenting att bry sig om.
Humanity 6-5 - Tja, saker går sönder. Folk dör. En besläktad under den kulturella normen i humanity har inga större problem med att den behöver blod för att överleva och gör vad som krävs för att få det. Att döda andra personer är fortfarande fel, men ibland måste man helt enkelt göra vad som krävs. De flesta besläktade ligger ungefär på humanity 6.
Humanity 4 - En del personer måste dö. Att ha humanity 4 innebär att den besläktade tycker att det är okej att döda någon annan så länge som det finns en hyfsad anledning till det. Offret måste förtjäna det på något sätt. På den här nivån är att åsamka skada, stjäla, göra inbrott bara verktyg för att komma åt det man verkligen vill ha.
Humanity 3-2 - Andras liv och egendom är ganska oviktiga för någon som har sjunkit så här lågt. Den besläktade finner nöje i mord, tortyr och liknande hemskheter. Att vampyren är moraliskt förlorad och fördömd är bortom tvekan på den här nivån.
Humanity 1 - Ingenting betyder någonting. Det finns ingenting fel eller ondskefullt som en besläktad med humanity 1 inte skulle göra. De som förlorat så här mycket humanity är ospelbara på lajvet eftersom de ofta inte ens kan prata sammanhängande längre och i stället spenderar sin tid med att vara okontrollerbara monster.
Humanity 0 - Måste sova. Måste äta. Måste döda. En besläktad på den här nivån är fullständigt ospelbar. Den har förlorat allt det som någonsin gjorde den till människa och är i stället bara ett monster utan tankemönster som enbart följer sina instinkter.

Tabell
En ghoul har alltid 1 i vilja, 6 i blod och 1 poäng att köpa en förmåga på. Om din karaktär går utanför den här tabellen måste du verkligen kontakta spelledningen innan du fortsätter.

Siffrorna längst upp (13-8) är generationer och till vänster (1-499) finner du åldrar. Som beskrivet i tabellen representerar siffrorna vilja/blod/poäng till förmågor. Varje steg i en förmåga kostar ett poäng.