Regler

Några enkla grundregler:

- Nattkyla har valt att ha en åldersgräns. Inga spelare under 16 år är välkomna.
- Ingen alkohol eller övriga droger får förekomma på lajven. Påverkade personer kommer att avvisas.
- Spela din roll och ha roligt (ja, det är en regel!)


Att använda förmågor

Besläktade har en del övernaturliga förmågor som du hittar beskrivna under länken längst upp på den här sidan. Här förklaras hur du kan använda förmågorna inlajv:

Alla förmågor som inte har varaktig effekt, som t.ex. ett raderat eller förändrat minne, varar i en halvtimme.

Om du behöver läka dig efter en strid eller dylikt, så måste en normal vampyr vara ute och "jaga" (dvs gå och ta en fika, eller något, bara du försvinner från lajvet) tio minuter blodspoäng. Om du har en ghoul kan du dricka från denne på plats i stället. Mins dock att människor bara har 5 blodspoäng.

Mentala och sociala förmågor används genom att du säger vad du gör, eller gör det tecken som hör förmågan till åt den du vill använda förmågan på. Denne har då två val: offra ett viljepoäng eller lyda. Om denne offrar ett viljepoäng så kan du inte använda samma stadium av förmågan direkt på personen igen, utan måste vänta en halvtimme. Du kan dock använda ett högre stadium av förmågan som kanske har bättre effekt.
För nybörjare är det mest viktigt att läsa på dessa tecken och se under rubriken "Förmågor" vad de står för. Om någon använder en annan förmåga på dig som inget tecken finns för så kan du be personen att förklara.
Man kan inte offra vilja för att undvika Majestät, såvida inte personen som är i majestät försöker attackera dig, då bryts effekten. Om du dock attackerar någon som använder majestät så avbryts attacken.
Man kan heller inte offra vilja för att undgå att någon läser ens aura.

Tecken

Bildförklaringar av de olika tecknen kommer senare. Vi går också igenom dem innan varje lajv!

Att använda förmågor i strid

Om striden är planerad innan den utspelar sig så bestämmer man hur den skall gå till offlajv på något ställe där man inte stör de andra lajvarna och sedan går man inlajv och spelar upp den.

Om det är en spontan strid så får man använda namnen på de olika förmågorna för att markera vad man gör. Om man ropar "Celerity 1" eller "Snabbhet 1" innan ett slag så får man slå två gånger och om man ropar något annat så får man reagera efter det. Detta kräver att alla som kan tänkas hamna i spontan strid har läst på alla klaners förmågor och är lyhörda för varandras spelande.

I övrigt går en strid till så att man slår eller använder förmågor varannan gång, men man slår givetvis inte på riktigt, utan det är bättre att gripa tag i någon eller markera ett slag mot någon i luften. Det skall se snyggt ut, men ingen skall komma till skada på riktigt. Teater, gott folk, teater.
Varje vanligt slag tar en blodspoäng i skada och ett slag med potence tar det dubbla. När du bara har ett blodspoäng kvar så faller du i torpor, det vill säga, du svimmar av och kan inte väckas till liv utan problem (den bron hoppar vi från när vi kommer till den, så att säga. Med andra ord: om detta händer på lajvet så kommer kunniga lajvare att hjälpa er inlajv med att ställa allt till rätta).

Exempel:
Kalle och Lisa skall slåss. Kalle har fem blodspoäng och Lisa har sju.
* Kalle börjar med att måtta ett slag mot Lisas axel och Lisa spelar på att hon blir träffad. Lisa har nu sex blodspoäng (härefter förkortat bp) kvar.
* Lisa säger "potence 1" och måttar ett slag mot Kalles huvud och Kalle låtsas snyggt flyga in i en vägg. Kalle har nu tre bp kvar.
* Kalle säger "celerity 1" och Lisa får snällt låtsas ta två slag från Kalle denna gång. Lisa har nu fyra bp kvar.
* Lisa har tröttnat på striden, tar två steg tillbaka och säger "Kan vi inte gå och titta på TV i stället?" Kalle tycker det låter som en bra idé och de båda lämnar lajvet för att gå hem och titta på Bingolotto. Kalle och Lisa är både tråkiga och dåliga spelare. ;)

Vapenregler

Vapenreplikor, soft airguns, knallpulverpistoler och liknande är tillåtna. Ett soft airgun får inte innehålla några kulor, så vi rekommenderar knallpulver för att få till en trevlig PANG-effekt.
Ett vanligt skjutvapen tar 2 blodspoäng om det träffar.
Teaterdolkar och bofferdolkar är också tillåtna.
För information om krångligare och störra vapen bör du kontakta spelledningen.

Blodsband

Människor
En vampyr göra en människa till en blodstjänare, en ghoul. Detta betyder att människan får lite övernaturliga förmågor, slutar att åldras så länge den regelbundet får blod av kainiten och dessutom tycker mycket bra om den besläktade i fråga.
Om en människa fått tre blodsband, dvs druckit blod från vampyren under tre olika kvällar så blir den tre stegs blodsbunden, vilket är det högsta möjliga. En sådan ghoul är obrottsligt lojal mot sin ägare/mästare/härskare, eftersom den blivit beroende av blodet och den som ger det till honom/henne.

Vampyrer
En vampyr kan dricka blod från en annan vampyr, men blir då bunden till den vampyren. Blodet frammanar, liksom i ghoulernas fall, känslor till den man är bunden till.
1:a stegets blodsband - Man tycker om personen och kan inte säga något ont om den.
2:a stegets blodsband - Man känner en stark vänskap till personen och litar otroligt mycket på den.
3:e stegets blodsband - Man älskar personen i fråga, man skulle offra sitt liv för personen. Om personen man är blodsbunden tre steg till skulle dö så blir man förtvivlad och hämnd är nästan nödvändig.

Man kan ha flera 1:a och 2:a stegets blodsband till flera personer, men så fort man blir 3 stegs blodsbunden till någon så försvinner alla tidigare blodsband av lägre grad och man kan inte längre bli bunden till någon annan så länge den man är bunden till är i livet.

Att dricka blod från varandra är vampyrernas substitut för sex (förutom vissa klaner =), det är alltså en väldigt trevlig syssla, men den kan bli farlig eftersom man binder sig till folk.

OFF
Du kan lura eller tvinga någon till de första två blodsbanden, men det tredje måste du komma överens med spelaren om det är okej att du gör så. Dock är det ju inte så troligt att man skulle misslyckas om man redan lyckats två gånger.