Klanerna

De officiella Camarilla-klanerna


Brujah

"Antingen så kan du tänka själv, eller bara dö. Vad du än väljer, så blir jag nöjd."

Dessa är råbarkade anarkister (i alla fall de yngre av dem) som har lätt för att tappa humöret och för det mesta svårt för auktoriteter. Det är heller inte ovanligt att de är kriminella. De stödjer varandra och är ett mycket sammansvetsat gäng. Muckar man med en Brujah, så har man ofta snart hela klanen efter sig.
Klädstil: Punk, trash och liknande. De vill synas, och de vill se både häftiga och onda ut. Gäller främst de yngre av klanen.
Klannackdel: De går lättare i frenzy (tappar humöret, minst sagt) än de andra klanerna.
Klanförmågor: Celerity/Snabbhet, Potence/Styrka, Presence/Utstrålning.

 Malkav

"Skratta om du vill. Det spelar ingen roll. Anta att du är så mycket smartare än den stackars, nedbrutne galningen. Det spelar ingen roll. Men tänk på en sak; Du är ett dött föremål, precis som jag. Du dog och återföddes… som detta. Vad gör oss olika? Enkelt - jag minns vad jag såg när jag var totalt och komplett död. Du skulle också vara galen."

Malkaverna är galna. Inte galna som i att de tycker om att smeta honung på mellanstora gnagare, nej, vansinne är egentligen något helt annat. Man kanske är schizofren, psykopat, eller har oräkneliga fobier. Vad som helst som skiljer dem från de psykiskt friska. Malkaver håller inte ihop lika mycket som andra klaner, men på något underligt vis så tycks de i alla fall känna igen varandra.
Kläder: Olika.
Klannackdel: De är vansinniga. Detta på grund av den förbannelse som Malkavs blod för med sig. Eller kanske vi skall kalla det insikt. Eller gåva.
Klanförmågor: Auspex/Höjda sinnen, Dementation/Vansinne, Obfuscate/Osynlighet

 Nosferatu

"Kom nu här, lille pojke… vad sägs om en kyss? *väsande hostningar* Vad är det? Är den store, starke gängledaren rädd nu? Gillar inte att vara offret, eller? Hehe… vänj dig, för du har inte ens sett hälften än!"

Nosferatus är fula. Otroligt fula. Totalt äckligt motbjudande. Därför kan de sällan visa sig som de är utomhus. Om de visar sig har de ofta manipulerat sitt utseende till det bättre med Obfuscate. De är dock väldigt intelligenta och har mest information om allt som händer i staden. En Nosferatu tycker inte så mycket om att umgås med andra, de vill inte styra öppet, men vill gärna veta allt som händer och styra i det tysta. De är även fruktade slagskämpar.
Kläder: Diskret.
Nackdel: Som sagt, de är fula. Detta är en förbannelse som följer med blodet.
Klanförmågor: Animalism/Djurkontroll, Obfuscate/Osynlighet, Potence/Styrka

Toreador

"Javisst, är hon inte exklusiv? Hon är mitt senaste fynd - jag är visst hennes musa, den lilla sötnosen. Tänka sig! Och om - Åh, Thomas? Ja, vad skall jag säga? Han hade trots allt fått sina "femton minuter i rampljuset", som de säger, men det skulle aldrig hålla, så jag var bara tvungen att bjuda farväl. Självmord? Verkligen? Den dumme pojken, han borde ha tackat mig för att jag inte invigde honom. Det skulle ha gjort allt så komplicerat…"

Klan Toreador är en klan av konstnärer av alla de slag. Artister, skådespelare, esteter, en Toreador älskar skönhet. De ordnar gärna små fester och bjudningar och är mycket sociala. En Toreador är nog den som har störts möjligheter att bli förälskad, eller i alla fall fascinerad till det yttersta, om föremålet är estetiskt tilltalande, det vill säga.
Klädsel: Estetisk.
Nackdel: Det är inte ofta som en Toreador kan vara uppmärksam ifall det finns något vackert i närheten. "- Så, så… titta på den fina tavlan nu. - Nej, varför skulle jag…. ÅH, TITTA PÅ DEN UNDERBARA TAVLAN!"
Klanförmågor: Auspex/Höjda sinnen, Celerity/Snabbhet, Presence/Utstrålning

Tremere

"Vi är mer än vampyrer. Vi är nästa steg i den Kainitiska evolutionen. Vi kommer att leda de andra om de låter oss göra det, eller så kommer vi stå ensamma om vi blir tvungna. Men vi kommer att överleva."

Detta är magiker som är vampyrer, eller vampyrer som är magiker. De kan en mängd farliga ritualer och liknande, så ingen vill egentligen bråka med dem. Ingen vill lita på dem heller, i och för sig, men man vågar sällan ignorera dem. Klanen är även mycket sammansvetsad och de avslöjar aldrig sina hemligheter.
Klädsel: Mörkt.
Nackdel: Alla av klan Tremere är minst ett steg blodsbundna till sina äldre. Detta betyder att de sällan kan säga emot dem.
Klanförmågor: Auspex/Höjda sinnen, Dominate/Beordra, Thaumaturgy/Blodsmagi

 Ventrue

"Att vägleda de fördömda är min börda, inte din. Det skulle dock vara bra om du frågade dig själv om ditt liv som besläktad är till fördel eller nackdel för Kains barn. Jag har redan skapat mig en uppfattning om det."

En klan av snobbar och affärsmän. Pengar och makt är nyckelorden. De tycker om ordning och traditioner och påstår själva att de skapade Camarillan. Man kan säga att de är de besläktades adel, och många av dem är även av adelsfamiljer från början.
Klädsel: Strikt och korrekt.
Nackdel: De kan bara äta av en speciell grupp människor. Exempelvis enbart spädbarn, oskulder, eller liknande. Detta gör att medan det tar tio minuter att jaga för en vanlig vampyr, så tar det tjugo minuter för dem.
Klanförmågor: Dominate/Kontroll, Fortitude/Stryktålig, Presence/Utstrålning

Oberoende klaner

Gangrel

"Du var en värdig motståndare, dödlige. Nu är dock jakten avslutad."

Gangrel är den djuriska klanen. De lever helst nära naturen och är den klan som har störst möjlighet att klara sig ur möten med varulvar. De bor sällan länge på ett ställe och är ofta ensamvargar. Dessutom är de skickliga i strid.
Kläder: Praktiska kläder. Slitna. Ofta naturfärgade. Bekvämt.
Klannackdel: De är så nära sin inre best, att när de låter den bryta fram så sätter det sina spår. Med andra ord så händer det saker med deras kroppar då de går i frenzy. Huggtänder, tassar, klor, nos, spetsiga öron… vem vet vad som kan hända? Om din karaktär går i frenzy under ett lajv, kontakta spelledare efteråt.
Klanförmågor: Animalism/Djurkontroll, Fortitude/Tålighet, Protean/Naturkraft

 Assamite

"Spara din röst, du svage - ingen kommer att höra dina skrik. Var nu min hjälp på min resa tillbaka till Haqims gillande."

Denna klan vet inte så många något om. Vad man vet är att de är lönnmördare. De mördar andra vampyrer, och har de kontrakt på dig är du så gott som död. En assamit ger aldrig upp innan kontraktet är fullbordat.
Kläder: Skiftande. Saker som man lätt kan röra sig i.
Klannackdel: De blir beroende av en vampyrs blod om de får smaka på det en gång.
Klanförmågor: Celerity/Snabbhet, Obfuscate/Osynlighet, Quietus/Tystnad

 Sets anhängare (followers of Set, Setiter)

"Snälla. Jag trodde du stod ovanför sådana kristna och judiska fördomar. "Ormar talar med tudelad tunga", "Hal som en orm." Varför tror du att föräldrar präntar in sådana ordspråk i sina barn - eller att din sire gjorde samma sak? Varför skulle de inte vilja dela sin visdom? Aha. Du börjar förstå. Så kan du slå dig ned och tala med mig nu?"

Setiterna är de mest misstrodda av alla klaner. Det är dessa som sköter den mesta droghandeln och prostitutionen i världen. Nyckelordet är dekadens.
Kläder: Efter person. Gärna med utsmyckningar i form av ormar.
Klannackdel: De tål ljus mycket sämre än andra vampyrer.
Klanförmågor: Obfuscate/osynlighet, Presence/Utstrålning, Serpentis/Ormförmågor

 Giovanni

"Överväg att använda ett annat tonfall mot mig. Du är, trots allt, lika mycket värd för Giovanni levande, som död." 


Vanliga vampyrer vet inte mycket om Giovanni. Förutom att de är stilfulla, vältalande och har fina maner. Man vet även att de på något sätt forskar i döden och att de är och styr maffian.
Kläder: Kostym. Elegant. Svart. Bakåtslickat hår.
Klannackdel: En giovannis bett gör fruktansvärt ont. En dödlig tar dubbelt så mycket skada av deras bett. Därför äter de gärna från lik eller från sjukhusets blodreserver.
Klanförmågor: Dominate/Kontroll, Necromancy/Nekromanti, Potence/Styrka

 Ravnos

"Om det var jag som stal solen, så skulle jag inte ha gett den till människorna så att de kunnat hålla sig varma. Jag skulle ha sänkt den i havet och börjat köpa folks själar med solen som handelsvara."

Ofta av romsk härkomst. Tjuvar. Opålitliga. Fulla av trick. Men det finns väldigt få kvar i världen, efter en viss utrensning för inte så länge sedan.
Kläder: Gärna influerat av romer.
Klannackdel: Varje Ravnos har någon slags mani, spel, ljuga, stjäla eller liknande.
Klandicipliner: Animalism/Djurkraft, Chimerstry/, Fortitude/Stryktålighet

Övriga blodslinjer som man kan känna till:

Kakafonins döttrar (Daughters of Cacaphony) - "Sjunger... är de inte typ Toreadorer, eller malkaver?"
Baali - "Djävulsdyrkare. Farliga."
Kiasyd - "Va? Öh, jag har hört namnet någon gång."
Samedi - "Äckligt!"

Sabbatens klaner

 Lasombra

"Skuggor? Ha! Jag styr över själva mörkret, inte bara skuggor. Säg mig - kan en skugga göra det här?"

Ingen vet så mycket om dem. De kontrollerar skuggorna och är fruktade.
Kläder: Svarta.
Klannackdel: De har ingen spegelbild och tar en dubbelt så mycket skada av solljus.
Klanförmågor: Dominate/Kontroll, Obtenebration/Skuggmagi, Potence/Styrka


 Tzimisce

"Välkommen, tusen gånger välkommen! Jag känner mig ärad av att vi kan lägga alla stridigheter åt sidan för en kväll, och att du kan komma hit och - va? Aha… de där skriken? Ingenting du behöver bekymra dig över, käre gäst!"

Man vet inte så mycket om Tzimisce i Camarillan. Man vet dock att de kan deformera kroppar hur de vill, och detta är mycket fruktat.
Kläder: Olika.
Klannackdel: Måste sova i jord som härstammar från en plats som var viktig för denne då den var dödlig.
Klanförmågor: Animalism/Djurkraft, Auspex/Höjda sinnen, Vicissitude/Kroppsomvandling