Introduktion

Introduktion

Om lajv och vampyrlajv
Vad är då "lajv" för något? Det är en förkortning av uttrycket Levande Rollspel. Det vill säga att man skapar en roll och spelar den vid bestämda speltillfällen tillsammans med andra som i sin tur spelar sina roller. Man kan antingen jämföra det med improvisationsteater utan publik, eller varför inte de lekar man lekte som liten?
Men vad gör man då egentligen på vampyrlajv? Man spelar sin roll. Man sätter sig in i sin rolls utseende, beteende, tankar, drömmar och relationer och spelar sedan på det. Under lajv händer även förutbestämda händelser som spelledningen (de som skapar grunderna, reglerna och förutsättningarna för lajvet) arrangerar för att det skall bli mycket mer spännande.
En annan viktig sak med lajv är intriger. Intriger kan vara två saker, dels kan det vara målsättningar som spelledningen delar ut till spelare så att deras karaktärer har någonting att jobba mot under lajvet. Det kan också vara en benämning på de händelser som man spelar sig till på eget initiativ.
Om du läser igenom det som finns på de här sidorna kommer du förhoppningsvis snart att veta allt du behöver för att skapa en karaktär och anmäla dig till lajvet.

Målsättning
Vi vill ha ett lajv med enkla regler som alla snabbt kan lära sig, så att de sedan kan fokusera mer på spelet och mindre på teknikaliteter. Vi kommer även att göra allt som står i vår makt för att skapa intressanta intriger och händelser på lajven.

Arrangörer
Vi i arrangörsgruppen är tre personer som tillsammans har över trettio års erfarenhet av World of Darkness. Två av oss har tidigare framgångsrikt drivit kampanjer i andra städer och den tredje har varit spelledare i bordsrollspelet Vampire the Masquerade under tio års tid.
Du kan kontakta oss på nattkyla@gmail.com
Vi kommer även att ordna fikaträffar i Kalmar för att prata om lajvet, rollspelet, världen och allt möjligt trevligt. Om du är nybörjare får du absolut inte tveka att maila om det är någonting du undrar!

 Värld av Mörker
(World of Darkness)

Detta lajv utspelar sig i vår verklighet, men ändå inte. Det är nutid, allt som händer i verkligheten händer också i rollspelet. Världen är dock lite mörkare, fylld av mer ondska och med varelser som inte är fantasifoster och som slåss om makten, jorden, pengarna och... livet.

Vad är en besläktad?

En besläktad är en vampyr, precis som i alla legender en odöd som lever av blod. En vampyr kan inte dödas på normala sätt, då den inte lever. Den sover på dagen och jagar på natten. Den är också ofta blek och de flesta av dem har ett antal övernaturliga förmågor. Många andra saker som sägs om vampyrer är bara myter och på den här sidan hoppas vi att du skall kunna komma till det klara med vad det innebär att vara en vampyr i World of Darkness.  Det kan vara mycket att ta in i början, men läs igenom sidorna i lugn och ro så kommer du snart att förstå.

I begynnelsen

De besläktades bakgrund finns nedskriven i de kristnas bibel. Där står följande:

"och när de voro ute på marken, överföll Kain sin broder Abel och dräpte honom.
Då sade Herren till Kain: >>Var är din broder Abel?<< Han svarade: >>Jag vet icke; skall jag taga vara på min broder?<< Då sade han: >>Vad har du gjort! Hör, din broders blod ropar till mig från jorden. Så varde du nu förbannad och förvisad ifrån åkerjorden, som nu har öppnat sin mun för att mottaga din broders blod från din hand. När du brukar jorden, skall den icke mer giva dig sin gröda. Ostadig och flyktig skall du bliva på jorden.>> Då sade Kain till herren: >>Min missgärning är större än att jag kan bära den. Se, du driver mig nu bort från åkerjorden, och jag måste gömma mig undan för ditt ansikte. Ostadig och flyktig skall jag bliva på jorden, och så skall ske att vemhelst som möter mig, han dräper mig.<< Men Herren sade till honom: >>Nej, ty Kain skall bliva hämnad sjulfalt, vemhelst som dräper honom.>> Och Herren satte ett tecken till skydd för Kain, så att ingen som mötter honom skulle slå honom ihjäl. Så gick Kain bort från Herrens ansikte och bosatte sig i landet Nod, öster om Eden."
[1 Mos 4:8 - 1 Mos 4:16]
Kain straffades alltså för sitt brodermord genom att Gud gjorde honom till en vampyr, en odödlig som inte längre kunde äta mänsklig föda, utan var tvungen att livnära sig på blod, och att han var tvungen att gömma sig från Guds ansikte är att han inte längre tål solens strålar.
Han var således den första generationen av sitt slag. De han i sin tur invigde till odödigheten blev av andra generationen och så vidare. Ju närmare man är Kain i generation, desto starkare är man, nu ryktas det dock om sådana vars generation är så hög, och de är så långt bort från Kain att de inte längre måste rädas solen...

Sant & Falskt

Alla som blir bitna av en vampyr blir vampyrer
- Falskt; Man blir invigd genom att en vampyr dricker ur allt ens blod och sedan låter en dricka det beblandat med dess eget.

En vampyr måste döda när den äter.
- Falskt; En vampyr kan välja att dricka litet av blodet och kan sedan försegla såret genom att dra sin tunga över det.

En vampyr tål inte kors.
- Delvis falskt; Generellt sett så bryr sig inte en vampyr om kors, men om den som bär korset har tillräkligt stark tro så kan tron i sig skada genom korset.

En vampyr tål inte solljus.
- Sant; En vampyr hamnar även i ett dvalaliknande stadium under dygnets ljusa timmar. Man måste dock inte sova i en likkista, var som helst där solen inte når fram går bra.

En vampyr tål inte vitlök och kan inte röra sig över rinnande vatten.
- Falskt.

En vampyr syns inte i speglar.
- Falskt; förutom för en klan kallad Lasombra.

En vampyr kan enbart dödas genom en påle genom hjärtat.
- Falskt; en vampyr dör inte av en påle genom hjärtat, men den blir paralyserad och kan inte röra sig förrän pålen tas bort igen. En vampyr kan dö av många saker såsom eld, solljus, dekapitation och sprängämnen.

En vampyr känner igen andra vampyrer
- Falskt. Det finns vissa tecken att titta efter, men det är svårt att vara säker på vem som är besläktad eller inte eftersom de flesta vampyrer lever relativt anonyma i samhället.

Vampyrer kallar sig själva för vampyrer
- Falskt. Det anses mycket oartigt att säga ordet "vampyr", i stället använder man generellt sett termen "besläktad".

Vampyrer glittrar i solljus
- Nej. Nej. Nej. Nej.

Klanerna
De besläktade är indelade i klaner, alla med olika kriterier, fördelar, nackdelar och sätt att föra sig.

Sekterna

Alla besläktade tillhör någon utav dessa fyra grupperingar. De första två kallas sekterna.

Camarillan
Detta är de vampyrer vi främst spelar i Nattkyla, de som tillhör Camarillan.
Camarillan är ett politiskt system med klart satta regler, kallade traditioner, angående hur man skall leva som vampyr och vad man får och inte får göra. De anser att man inte skall avslöja sin existens för människan och håller väldigt hårt på den regeln, som kallas "Maskeraden". De har en väldigt tydlig hierarki där de äldre styr och de yngre lyder. Camarillan sätter stor ära i att betvinga besten inom sig och bete sig någorlunda mänskligt för att inte bryta mot Maskeraden.

Sabbaten
Sabbaten är Camarillans raka motsats. Deras måtto är mer eller mindre: "Lev hårt, dö ung och bli ett vackert lik." De är inte särskilt försiktiga med vem som vet om att de existerar och brukar sätta stor ära i att släppa lös besten och göra sig av med sin mänskliga natur totalt.

Anarkerna
Anarker är sådana som följer Camarillans lagar ganska mycket, men som motsätter sig att de äldre skall styra och bestämma allting. De är ofta anarkister, individualister eller extremdemokrater.

De Oberoende
Dessa är sådana som inte vill gå med i varken Camarillan eller Sabbaten, utan väljer att sköta sitt eget i stället. Ibland samarbetar de med någon av sekterna, men aldrig ett längre tag.

Camarillans hierarki, poster & status

Fursten/Furstinnan
(Eng. Prince)
Länder är uppdelade i domäner, ofta är det en stad som är högsäte för domänen, ännu vanligare är det att en stad kallas domän. En furste är den som styr hela domänen. Det vanligaste är att den äldste vampyren i staden styr, och om någon annan styr är det brukligt att fråga den äldste till råds först. Posten som furste tas oftast genom erövring och sällan genom framröstning, även om det händer.

Seneskalk(Eng. Seneshal)
Detta är så att säga den som agerar vice furste. Det är den som styr i furstens frånvaro. Bara fursten har rätt att utse en seneshal.

Rådsmedlem
(Eng. Primogen)
Tillsammans med fursten styr ett råd, ofta hopsatt av en representant ur varje Camarillaklan i staden. Den som är med i rådet är ofta även klanledare i sin stad, men det är inget måste.
Ett enhälligt råd kan rösta ned furstens beslut, men det görs väldigt sällan och rekommenderas inte, eftersom man då säger emot fursten och därmed bryter mot Traditionerna (se "Traditionerna" längre ned på sidan).

Piska
(Eng. Whip)
Vice rådsmedlem till en specifik rådsmedlem som tar dennes plats om denne är frånvarande. Utses av rådsmedlemmen själv, men då en Piska har utsetts så bör rådsmedlemmen meddela fursten detta.

Klanledare
Den som leder sin klan i domänen. Alla klaner har olika system för hur en ledare väljs.

Sheriff eller lagman
Den som reder ut lagbrott och håller ordning på lagarna, samt ser till att traditionerna åtföljs. En sheriff  ses ut av Rådet eller Fursten.
Sheriffen kan även se ut vice sheriffer som hjälper denne i dess arbete.

Elysiumväktare
(Eng. Keeper of Elysium)
Elysium är en titel som fursten kan sätta på en plats, och det innebär då att det är en fredad plats där inga strider får förekomma. Elysiumväktaren är den som ser till att dessa regler åtföljs, samt fungerar som värd eller värdinna för de tillställningar som hålls på Elysium.
En elysiumväktare ses ut av fursten eller rådet.

Skarprättare
Den som utför de straff som brottslingar inom Camarillan är dömda till, ibland innehar sheriffen denna post. En skarprättare ses ut av lagmannen, fursten eller rådet.

Harpya
Är ingen officiell titel, utan snarare vad man brukar kalla den som har störst social makt i staden. En harpya är den som håller reda på skvaller, titlar, skulder och allt som händer och sker. Med andra ord en riktig skvallertacka.





Titlar & Status

0-100 år = Neonat
100-300 år = Ancillae [uttalas ankilla]
300-1000 år = Äldre
1000- år = Methuselah

Man kan även få en upphöjd titel även om man inte har åldern inne, ifall man gjort något extraordinärt för Camarillan. Detta är dock ovanligt.

Andra statustitlar som man kan få genom sina handlingar kan till exempel bestå av ord som: lojal, opålitlig, hjälte, trogen, o.s.v.

Traditionerna

Dessa lagar lever Camarillans besläktade efter:

Den Första Traditionen:
Maskeraden
Du skall icke avslöja din sanna natur för de som icke är besläktade.

Den Andra Traditionen:
Domänen
Din domän är ditt skötebarn. Alla andra skall visa dig respekt när de är inom dess gränser. Ingen skall säga emot dig i din egen domän.

Den Tredje Traditionen:
Invigningen
Du skall inte inviga någon utan tillåtelse från stadens Äldre. Om du skapar någon utan de Äldres medgivande, så skall både du och din avkomma förpassas vidare till evigheten.

Den Fjärde Traditionen:
Avkomman
De du skapar är dina barn. Under den tid då du lär upp dem så är det dina order de skall lyda. Deras synder blir även dina synder.

Den Femte Traditionen:
Gästfrihet
Ära andras domäner. När du besöker en främmande stad måste du presentera dig för den som där styr. Utan dennes acceptans är du intet värd.

Den Sjätte Traditionen:
Förstörelsen
Du är förbjuden att nedgöra någon av släktet. De enda som har rätt att bestämma över en besläktads liv och död är dess äldre. Dessa är även de enda som kan påkalla blodsjakt.

 De Andra

I en värld av mörker finns många andra varelser och grupperingar än bara kainiterna. Här nämns några av dem.

Society of Leopold


"Trodde du att inkvisitionen endast existerade under 1600-talets häxbränningar? Då bör du nog göra dig redo för en besvikelse. Kyrkans män är fortfarande aktiva i sin jakt efter de övernaturliga genom Society of Leopold. Jag träffade en av dem en gång, eller rättare sagt så träffade han mig med någon slags underlig kraft. Det brände som solens strålar... jag skall nog vara glad att jag klarade mig ur den knipan med livet i behåll. Mina vänner hade inte lika stor tur... Hörde rykten om att det finns andra jägare också, sådana som inte är av kyrkan, men ändå jäkligt jobbiga."

Varulvar
"De är helt livsfarliga! De kan dyka upp från ingenstans, i ena sekunden kan de se ut som människor - och i nästa är de vargliknande monster. De hatar oss kainiter och verkar väldigt måna om att få död på oss. Om jag inte varit av klan Gangrel så hade jag nog aldrig klarat mötet med dem."

Changelings
"Troll, älvor och häxor? Bah! Förväntar du dig verkligen att jag skall tro på sådant...?"

Mage
"Jag har hört något om mänskliga magiker och sådär. Har aldrig sett någon, men det är väl inte helt otroligt att de existerar."

Wraith
"Slutet är i sanning bara början..."